- Doręczenia elektroniczne w e-US to nowa i wygodna forma wymiany korespondencji z urzędem skarbowy.
- Dzięki niej można m.in. pobrać bezpłatnie zaświadczenie o dochodach czy o niezaleganiu w podatkach, a także prowadzić elektronicznie korespondencję z urzędem skarbowym.
- W e-Urzędzie Skarbowym dostępnych jest już ponad 20 usług.
W obecnej dobie elektronizacji i cyfryzacji również administracja podatkowa stara się nie pozostawać w tyle oferując swoim klientom szereg usług elektronicznych tzw. e-usług.
Ogólnie mówiąc e-Urząd Skarbowy to serwis, w którym klienci Krajowej Administracji Skarbowej mogą szybko i w dowolnym momencie załatwić swoje sprawy podatkowe. Do serwisu możemy zalogować się przez:
- gov.pl czyli profilem zaufanym, e-dowodem lub przez bankowość elektroniczną,
- dane podatkowe,
- aplikację mObywatel.
Na dzień dzisiejszy w e-Urzędzie Skarbowym dostępnych jest ponad 20 usług. Są to m.in.: możliwość złożenia zeznania podatkowego (usługa Twój e-PIT), pobrania zaświadczenia o dochodach, o niezaleganiu w podatkach (i tu uwaga – zaświadczenia są wydawane bez konieczności uiszczania opłaty skarbowej), aktualizacji danych ( np. adresu, danych kontaktowych, rachunku bankowego), wysłania do urzędu pisma w dowolnej sprawie w tym np. zawiadomienia o popełnieniu czynu zabronionego (tzw. czynny żal), złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, a także o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu na poczet innych zobowiązań, ustanowienia pełnomocnika, a także płatności
on-line.
Można uzyskać też dostęp do swoich danych, historii logowania czy płatności.
Katalog tych usług stale się rozszerza. W tym roku chcielibyśmy umożliwić klientom przeglądanie historii złożonych deklaracji w zakresie PIT, VAT, PCC, karty podatkowej, podatków od spadków i darowizn oraz podglądu sald we wszystkich podatkach. Możliwość przeglądania będzie obejmowała okres od 2019 roku.
Kolejnym krokiem będzie rozszerzenie listy banków obsługiwanych w usłudze płatności on-line oraz dodatnie możliwości płacenia BLIK-iem.
Od lipca 2022 roku funkcjonuje też usługa elektronicznych doręczeń – jak do tej pory skorzystało z niej 156 tyś osób. Daje ona możliwość dwustronnego komunikowania się z urzędem skarbowym za pomocą konta w e-US. Potrzebna jest do tego zgoda na e-korespondencję, którą podatnik składa na swoim koncie. Wyrażając zgodę na e-komunikację klient zaznacza, czy chce aby powiadomienie o otrzymaniu korespondencji z urzędu skarbowego przychodziło SMS-em, czy e-mailem. Może też wybrać obie formy. Wybierając e-korespondencję trzeba pamiętać, że zasady doręczenia nie zmieniają się. Zatem jeśli podatnik nie odbierze korespondencji w ciągu siedmiu dni to otrzyma kolejne powiadomienie, a jeśli nie odbierze jej w ciągu 14 dni uznamy, że pismo zostało doręczone.
Chciałabym wskazać, że całkiem niedawno w e-US pojawiła się nowa wersja aplikacji e-mikrofirma, która została zintegrowana z Krajowym Systemem e-Faktur. Jest to związane z faktem, iż od 2024 roku użytkowanie KSeF będzie obowiązkowe ale już teraz można przygotować się do korzystania z tego narzędzia i przetestować system. Użytkownik wybiera z poziomu e-mikrofirma przycisk „połącz z KSeF) i po uwierzytelnieniu może już korzystać z usługi.
Ważne jest, że korzystając z KSeF już teraz, spełniając określone warunki można ubiegać się o skrócenie terminu zwrotu VAT-u z 60 do 40 dni i nie przesyłać JPK-FA.
Krajowa Administracja Skarbowa planuje również automatyzację wymiany informacji z komornikami sądowymi w zakresie przesyłania zajęć wierzytelności i informacji o zobowiązanych. Wykorzystanie ePUAP zostanie zastąpione przez API e-US.
Kolejną usługą będzie konto organizacji. Będzie to konto m.in. dla spółek, za pomocą którego będą one mogły składać deklaracje, przesyłać pisma, odbierać korespondencję, dokonywać płatności oraz przeglądać swoje rozliczenia z urzędem skarbowym.
Elektroniczna forma porozumiewania się z urzędem skarbowym z uwagi na fakt, że stanowi duże ułatwienie jest coraz częściej wykorzystywana przez klientów KAS.
Serwis jest też przyjazny dla obcokrajowców – dostęp jest możliwy również w wersji angielskiej oraz ukraińskiej.
Usługi, które cieszą się największą popularnością wśród klientów KAS to:
Usługa | Data wprowadzenia usługi | ile razy klienci korzystali z usługi |
Twój e-PIT | Luty 2021 | 19 909 270 |
Mandaty | Marzec 2021 | 6 836 391 |
Status zwrotu PIT | Kwiecień 2021 | 3 860 401 |
Status zwrotu VAT | Kwiecień 2021 | 105 118 |
Lista aktów notarialnych | Wrzesień 2021 | 465 455 |
Lista mocodawców | Grudzień 2021 | 39 560 |
Lista pełnomocników | Grudzień 2021 | 954 205 |
Justyna Mularczyk
Naczelnik Urzędu Skarbowego
w Ostrzeszowie